Bergen-Rome

De avond voor vertrek

Het was een hectische dag waarin zowel gewerkt moest worden als de laatste zaken voor de vakantie geregeld moesten worden. Net nog op condoleancebezoek geweest van Rob de Vink (een collega van LeanApps) in Hilversum. De laatste tassen worden ingepakt en hopelijk hebben we alles. Banden zijn nog even goed opgepompt en de kettingen met teflon ingespoten. Morgenochtend om 8 uur willen we vertrekken.

SMS update SMS update: 29 juli 2011 :

Vrijdag 29 juli. Vertrokken om 8.30 uur. Uitgezwaaid door Yentl en Jeroen. We kwamen al snel in een goed ritme en na ruim 2 uur waren we in Amsterdam . Daarna via Weesp naar Hilversum .Vervolgens via Groenekan en de Bilt naar Bunnik gereden. We staan nu op camping de Boomgaard langs de A12. Het was nog even lastig om een droge plek te vinden, want gisteren was hier een wolkbreuk geweest en de hele camping is een zompig gebeuren. Totaal 107 km gereden. Het is nu koud en er is veel wind en we zijn moe.

Amsterdam

SMS update: 30 juli 2011
Zaterdag 30 juli.
We werden gewekt door een tractor naast onze tent. Om 8.30 reden we al weg. Bij Wijk bij Duurstede de Lek over. Vervolgens naar Tiel gereden en daar de Maas over. Het was de hele dag zwaarbewolkt en slechts 16 graden. Via het land van Maas en Waal gereden. Onderweg zongen we af en toe en tot onze verrassing zongen mensen mee. Maar ja wat kan je meer doen in zo'n zomer! Dave kreeg last van zijn achterwiel en in Oss zijn we naar een fietsenmaker gegaan. Kon het probleem niet vinden, uiteindelijk ontdekten we zelf een aantal losse spaken die bij veel gewicht die vervelende tik opleverde. Onderweg nog een stilstaande auto moeten aanduwen. In Deurne konden we het spoor niet over vanwege een defecte trein. Daarom verderop een andere overgang genomen. Na 90 km gingen we op zoek naar een camping die we uiteindelijk pas om 6 uur na 120 km in Meijel vonden. Vervolgens nog gezwommen, was de langste fietsdag ooit met het gezin.

Stad van Flipje

SMS update SMS update: 31 juli 2011 :
Zondag 31 juli, Emiel jarig. Om 7 uur gezongen in tent en cadeaus gegeven. Daarna op weg naar Roermond. Daar pakten we de route van Reitsma op. 15 km later reden we Duitsland binnen. Mooie route en erg rustig. Het was weer een koude dag. In Echtz bij een recreatieplas op de camping. Hier stonden we 5 jaar terug ook, maar toen was er een hittegolf. We hebben gezwommen in het ijskoude water en nu is iedereen versteend van de kou. Vandaag 90 km gefietst. Ons daggemiddelde was hoger dan de temperatuur. Morgen hopen we bij Remagen aan te komen.

Moeeeeeeeeeee!!!!!!!!!!

SMS update SMS update: 1 augustus 2011 :
Maandag, 1augustus.
Het was een koude nacht geweest. De vorige avond waren er nog een aantal fietsers bijgekomen. We fietsten door een landelijke omgeving en ontweken de drukke wegen. Het werd wel steeds heuvelachtiger en af en toe een pittige klim van 9 procent. Na half drie brak de zon goed door. Onderweg kwamen we een hardloper tegen met naast hem een paard; erg bijzonder. Ook moesten we 2 blaffende honden in het weiland met onze dazer verjagen. Via Zulpich, Euskirchen en Meckenheim bereikten we met een lange afdaling de Rijn bij Remagen. Daarna heerlijk gezwommen en aan de Rijn gegeten. Totaal 92 km gefietst.

wat doet die brug hier?

SMS update SMS update: 2 augustus 2011 :
Dinsdag 2 augustus. Een prachtige zonnige en warme dag. In de middag liep de temperatuur op tot 30 graden. We hadden veel tegenwind in het Rijndal. Dat maakte het een zware fietsdag. De route is echter prachtig, met name het stuk na Koblenz. In deze stad was het erg druk vanwege een festival. Boppard is een van die prachtige plaatsen tussendoor. Onderweg heel veel dagjesfietsers tegen gekomen. We moesten daarom vaak achter elkaar fietsen. Uiteindelijk aangekomen op de camping Lorely Blick in St. Goar. In totaal was het 87 kilometer. We hadden gehoopt verder te komen, maar de wind was de spelbreker.

De Rijn

SMS update SMS update: 3 augustus 2011 :
Woensdag 3 augustus. Vannacht had het een beetje geregend. Tijdens het inpakken werd het steeds donkerder en uiteindelijk begon het enorm te regenen met onweer. We waren net op tijd klaar. De eerste 30 km gingen lekker. In Bingen koffie gedronken aan de Rijn. Even verderop heerlijke broodjes gekocht bij een bakkertje. Daarna verlieten we het Rijndal en staken we via een prachtige landelijke route schuin door naar Nierstein. Het laatste stuk werden we verrast door een aantal forse buien met onweer. We moesten schuilen onder de struiken. De fietspaden veranderden in beekjes. In Oppenheim een hotel genomen op het marktplein. Erg leuke plek, zeker omdat er een heel gangenstelsel ligt onder dit marktplein. De kids leven zich helemaal uit met een gratis wifi verbinding. Vandaag 87 km gefietst.

's ochtends vroeg wachten om te kunnen vertrekken

bukken !!???

Een natte zooi.

SMS update SMS update: 4 augustus 2011 :
Donderdag 4 augustus. Lekker uitgerust in hotel in Oppenheim. We konden snel weg want we hoefden geen kampement af te breken. We reden via het mooie centrum van Worms en vervolgens via allerlei buitenwijken om Ludwigshaven heen. De route was grotendeels bewegwijzerd. Daarna naar Speyer gereden en rond half drie had iedereen zo'n trek dat we schnitzel en patat zijn gaan eten bij een leuk gasthof aan de Rijn. Daarna bij Speyer de Rijn overgestoken, op weg naar een megacamping bij St. Leon. Helaas bleek alles vol te zijn. Dit hadden we sinds 2003 in Engeland niet meer meegemaakt. We hadden al 100 km gefietst en besloten nog 20 km door te fietsen. Ook die camping bleek vol te zitten, maar bij herhaaldelijk aandringen hadden ze nog wel een plek voor 2 tenten. Daar zetten wij er dus 4 op Smile Er bleek dus meer ruimte te zijn! In totaal 120 km gefietst.

SMS update SMS update: 5 augustus 2011 :
Vrijdag 5 augustus. Onze 8e fietsdag. Vannacht had het licht geregend. We betrokken met zwaar bewolkt weer. Het was zeer vochtig en warm. Het Nederlandse stel naast ons vertrok op hetzelfde moment en we zijn elkaar die dag veel tegengekomen . De route werd vanaf hier behoorlijk heuvelachtig met af en toe venijnige klimmetjes tot 11 procent. Bij een bakkertje heerlijke broodjes met koffie genomen en daarna een hotel gereserveerd in Weil der Stadt, waarvan we dachten dat we daar 5 jaar terug ook waren geweest. Het hotel was gesloten, maar via een afgegeven code zouden we erin kunnen komen. Campings zijn op dit deel van de route niet beschikbaar. Onderweg de Lidl nog leeggeroofd. Via Pforzheim het Wurmdal ingefietst . Mooie route, maar veel vals plat. Onderweg nog wat gedronken bij een Gasthaus in Hausen, maar het mineraalwater leek meer op kraanwater met Aspro bruis. In Weil der Stadt aangekomen bleek het gereserveerde hotel niet het hotel van 5 jaar terug te zijn. Dus daar zijn we eerst gaan kijken: Vakantie. Hotel er naast: Vol. Dus toen naar het gereserveerde hotel. Er stond een bord voor dat ze op vakantie waren. Via de ontvangen code konden we toch het hotel in en op de balie bij de receptie lag een briefje met kamersleutels. De fietsen mochten we in een grote vergaderzaal kwijt en morgen om 8 uur zal het ontbijt er zijn. Blij dat het geregeld was. Als we niet gereserveerd hadden, hadden we door moeten rijden naar een volgende stad! Vandaag 77 km gefietst. Morgen staat de Schwabische Alp op het programma.

tsja hoe doe je dat zonder tasje..........zo dus

Anna en Romeo

fietsen in de vergaderzaal

onze receptioniste:Anna

SMS update SMS update: 6 augustus 2011 :
Zaterdag 6 augustus. Na een drukke nacht buiten op het marktplein werd er om 3.30 een markt opgezet. Opnieuw herrie. Om 7 uur werden alle kerkklokken in werking gezet en daarna werd de markt geopend met veel lawaai. 20 minuten later ging de wekker. Lekker ontbijt. We reden om 9.15 weg . Ging lekker, mooie natuur. Opeens op een pad in het bos kreeg Marloes een stok tussen haar voorwiel en ging gigantisch onderuit op het asfalt en belandde in de brandnetels. We waren bang voor een botbreuk, maar het bleef bij een bloedende knie. De fiets konden we ook snel repareren. Knie ingetapet door zuster Anna en route vervolgd. Via het prachtige natuurpark Schonbrun kwamen we in Tubingen aan. Daarna langzaam doorgeklommen totdat we de klim naar de Schwabische Alb moesten nemen (733 m). Ging goed en daarna nog verder geklommen naar de gelijknamige camping. Totaal 73 km gereden. Nu regent het en de voorspelling voor morgen is ook slecht.

Natuurpark Schonbrun

Schwabische Alb

SMS update SMS update: 7 augustus 2011 :
Zondag 7 augustus. Een groot deel van de nacht had het geregend met af en toe veel wind. We besloten toch maar te gaan fietsen. Het was droog toen we de tent moesten inpakken. Rond 9.30 reden we weg. De wegen waren kleddernat en er was nauwelijks verkeer, dus konden we makkelijk op de hoofdwegen blijven rijden. Het eerste stuk was een afdaling. We moesten met regelmaat onze regenjassen aan en uit doen. Een aantal kilometers voor Sigmaringen begon het enorm te gieten. We scholen onder wat bomen, maar werden steeds natter. Toen het wat beter leek te worden daalden we verder af en plots regende het opnieuw keihard en we kwamen doorweekt tot stilstand onder een viaduct. Iedereen was doorweekt en koud. Het idee was 95 km te gaan fietsen, maar we besloten een hotel in Sigmaringen te nemen om alles weer wat te laten drogen. Vandaag 45 km gefietst.

SMS update SMS update: 9 augustus 2011 :
Maandag 8 augustus. Goed ontbeten in het hotel. De eerste 8 km was het nog droog, maar al snel moesten we onze regenjacks aan. Het eerste stuk ging langs de Donau en al na 5 km gingen we de heuvels in. De lucht werd steeds donkerder en het begon al snel fors te regenen. Na ruim 30 km was er een alternatieve route beschikbaar met mooi uitzicht op Bodensee en de Alpen. Dave en Romeo hebben die route gevolgd en de rest de normale route. We hadden een enorm lange afdaling en op het eindpunt moesten we een kwartier wachten op Dave en Romeo, maar zij hadden dus wel dat prachtige uitzicht. Onderweg een aantal andere Nederlandse fietsers tegengekomen en zij vonden het met name van Anna een geweldige prestatie. Uiteindelijk bereikten we de Bodensee. Er stond een enorme wind en rondom de Bodensee hingen zwarte wolken. De eerste camping was bezet en overstroomd door een wolkbreuk. Hotels ed. waren ook allemaal bezet. Uiteindelijk een camping gevonden net voorbij Lindau. Weinig ruimte maar net voldoende om 4 tenten neer te zetten. Fietsers werden goed geholpen en kregen  een aparte plek op de camping!! Vandaag 105 km gefietst. We zitten 400 meter van de Oostenrijkse grens en vandaag hebben we de eerste 1000 km erop zitten.

Daar gaan ze

Route van Dave en Romeo

Bodensee in de verte

Fruitbomen                                       Hop

De Bodensee met harde wind

nog steeds zomer

SMS update SMS update: 9 augustus 2011 :
Dinsdag 9 augustus . Opnieuw veel regen 's nachts. We reden om 10 uur weg. Het was koud en zwaar bewolkt. De grens met Oostenrijk passeerden we zonder een duidelijke markering. Even later fietsten we via een prachtig breed fietspad Bregenz binnen. Het begon opnieuw flink te regenen en daarna zijn de regenjassen niet meer uit geweest. Vervolgens verlieten we de Bodensee en volgden we de Rijnroute 2 aan de Zwitserse kant. Dit deel van route is erg mooi met zowel uitzicht op de heuvels in Oostenrijk als in Zwitserland. Bij een bakkerij kregen we extra broodjes mee, omdat ze die middag toch zouden sluiten. Na 12 dagen achtereen fietsen besloten we de dag niet te lang te maken en morgen een rustdag te nemen ( Tour de france rijders krijgen er meer). In Feldkirch aan de Ill staan we nu op de camping. Vandaag de was gedaan. Ook op dit moment regent het stevig door. De verwachtingen zijn wel beter. Vandaag 50 km gefietst.

De ontbijttafel

grens zwitserland

SMS update SMS update: 10 augustus 2011 :
Woensdag 10 augustus. Ruhetag !! Smile

Route bekijken en plannen.

SMS update SMS update: 11 augustus 2011 :
Donderdag 11 augustus. We werden wakker met prachtig weer en een schitterend uitzicht op de Alpen. We reden eerst uren via het Rijndal prachtig verder de Alpen in. We reden een tijd door Liechtenstein en daarna weer Zwitserland. De Zwitserse Frank kochten we voor bijna 1 euro. Het is verbazingwekkend hoe lang je kunt doorfietsen in dit dal. We kregen wat problemen met het crankstel van Anna haar nieuwe Trek fiets. In Chur naar een Trek-fietsenmaker en daar is het euvel in drie kwartier verholpen, maar wel 125 euro lichter. Na Chur werd het behoorlijk heuvelachtiger en moesten op een gegeven moment via een bospad met steile hellingen dat in WO2 is aangelegd door Polen. Dat was een zwaar stuk met een klim van meer dan 10% op een onverhard pad. Verderop waren militairen een echte schietoefening aan het houden. Na Thusis begon het aardig te klimmen. We namen de Via Alma route via een enorme kloof en een aantal lange tunnels. We deden onze lichten aan en trokken de gele hesjes van het Liliane fonds aan. Zo'n tunnel met inhalend en aankomend verkeer vonden we allemaal eng. Gelukkig alles goed gegaan. Nu staan we op een eenvoudige camping aan het eind van de Via Alma. Totaal 105 km gefietst. Morgen de Splugenpas. Mart en Hilde bedankt voor jullie reactie. We kunnen van iedereen een aanmoediging gebruiken.

max. 92.3 ????????????

Met de caravan in huis..........

SMS update: 12 augustus 2011 :
Vrijdag 12 augustus. Na de koude spelonken camping waren we genoodzaakt voor ons ontbijt de noodmaaltijd te nuttigen: spaghetti uit een pakje. De eigenaar wilde niet geloven dat we de Splugenpas in 1 dag zouden halen. In ruil voor korting op de koffie (4 lauwe kopjes 12 euro) moeten we hem daarover berichten. De route naar Andeer ging redelijk goed, maar daarna was het al zwaar klimmen naar Splugen. Van daaruit ging de weg bijna recht omhoog en begon de echte klim. Het was loodzwaar en erg lang. De kinderen fietsten extreem goed. Na ruim 22 km klimwerk in onze allerlichtste versnelling en volledig bepakt bereikten we de pas op 2117 meter hoogte. We waren enorm blij en trots. Daarna een afdeling van 35 km die uiterste concentratie vergde. Onderweg remblokjes moeten vervangen en kramp in onze vingers. De tunnels waren doodeng en in het midden vaak niet verlicht, waardoor het lijkt alsof je tegen een zwarte wand aanfietst. Er was veel verkeer naar beneden. Nu in een prachtige stad, Chiavenna. Zo levendig, alles nog laat open en schitterend uitzicht op de Alpen; wat een contrast met gisteravond. Een schitterende belevenis en van ieder een enorme prestatie. Totaal 65 km gefietst. Morgen naar het Comomeer.

Splugenpas 2117 meter

en lekker afdalen

SMS update SMS update: 13 augustus 2011 :
Zaterdag 13 augustus. Prachtig weer. Verder afgedaald naar Lago di Mezzola, Lago di Como en Lago di Lecca. Een prachtige route te midden van de hoge bergen en langs schitterende meren. Op bepaalde delen wel druk autoverkeer en wat gelijk opvalt is dat de automobilisten veel minder rekening houden met fietsers dan in de andere landen waar we doorheen hebben gefietst. Romeo kreeg vandaag last van zijn knie. We hebben het daarom wat korter gehouden na die zware dag van gisteren. We staan nu met onze tent 50 cm van het Lago di Lecco af. Prachtige plek. Vandaag 62 km gefietst.

lago di Como

lago di Lecco

SMS update SMS update: 15 augustus 2011 :
Zondag 14 augustus. Weer een zonnige en warme dag. Het eerste stuk fietsten we nog langs de meren. Veel Italianen aan strandjes en in parken. Daarna de rivier de Adda gevolgd via slechte onverharde (mountainbike) paden. We fietsten echt vanuit de uitlopers van de Alpen naar de Po-vlakte. De steden leken hier wel onbewoond, nauwelijks verkeer. Totdat we in de buurt van ons hotel (er zijn niet of nauwelijks campings in dit deel van Italië) kwamen. Daar ligt een bedevaartsoord Santuario di Carvaggio, waar het heel druk was. We hebben hier een prachtig hotel met zwembad. Iemand ( beginnend met een D) schoof de tussendeur van de hotelkamer dicht waardoor Anna en Romeo een half uur in hun kamer opgesloten zaten. Uiteindelijk kon de deur deels worden geopend en kwam alles weer goed. Vandaag 76 km gefietst.

Maandag 15 augustus. Maria Hemelvaart, dus alles gesloten. We vertrokken met half bewolkt weer, maar het was wel warm. De eerste 40 km reden we van dorpje naar dorpje via een landelijke route. We reden via Crema en de grotere stad Cremona. In deze laatste stad werden we aangesproken door een Italiaanse familie en vervolgens begon iedereen op het plein bij de kerk te applaudisseren voor ons. We worden vaak aangesproken en leuk begroet , maar dit hadden we niet eerder meegemaakt. In het centrum heel lekker waterijs gegeten bij een echte Italiaanse ijssalon. Daarna werd het zonniger en warmer (34 graden) maar ook saaier. Lange wegen naast een kanaal met muskusratten en links en rechts maïs. Er leek geen eind aan te komen. Het hoogtepunt was een rotonde die we uit verveling 2 keer namen en een paar ibissen die we zagen vliegen. De Po-vlakte is hier niet aantrekkelijk. Vieze sloten, stinkende varkensstallen, verlaten dorpen en veel
Muggen. Totaal 102 km gefietst.

SMS update SMS update: 17 augustus 2011 :
Dinsdag 16 augustus. Het was een enorme warme dag in de Po-vlakte. Niet echt inspirerend. Bijna geen mens gezien. Veel vieze sloten met ratten en varkensstank. Nagedacht hoe we dit onaantrekkelijke gebied kunnen opknappen. De enige oplossing lijkt ons om Italië hier in te korten. Na 83 km hielden we het voor gezien. Het was te warm om door te fietsen (rond de 37 graden). Nu in een jeugdherberg in Correggio. Alle hotels waren gesloten. We zijn van alle kanten aangevallen door muggen. Ramen moeten dichtblijven in onze snikhete zolderkamer. Morgen willen we extra vroeg weg.

Po-vlakte

Woensdag 17 augustus. We hadden de wekker om 6 uur gezet. Het was vreselijk warm geweest op de bovenste etage van de jeugdherberg/voormalige gevangenis. We reden om 7 uur weg. Het was een goede temperatuur om te fietsen. De eerste 40 km gingen snel. De omgeving was mooier als gisteren: meer wijnranken en fruitbomen en minder stinksloten. We reden al vroeg door het centrum van Modena heen. Daarna een lang fietspad naar Vignola. Daarna werd het 10 km klimmen naar Guiglia. Dat viel in die hitte niet mee. We hadden van te voren besloten niet verder te fietsen ivm de hitte. Na 65 km kwamen we bij ons hotel La Lanterna aan, waar we werden getrakteerd op watermeloen en pruimen. Prachtig uitzicht vanuit de Apennijnen op de Po-vlakte. En nu een vreselijke folkloristische band op het plein voor ons hotel. Niet te harden! Morgen willen we weer vroeg vertrekken, want we beginnen met verder klimwerk tot 900 meter.

voormalige gevangenis

SMS update SMS update: 18 augustus 2011 :
Donderdag 18 augustus. Om 7 uur ontbeten we al. De fietsen waren al bepakt. We werden uitgezwaaid door de zeer vriendelijke hoteleigenaar. Hij gaf ons nog pruimen en champagne mee om bij de eerst volgende pas op te drinken. Dat laatste hebben we maar niet gedaan. We klommen tot 900 meter in de Apennijnen. Prachtige bergen en goed te doen omdat het nog niet al te heet was. We reden ook veel in de schaduw. Daarna een enorm lange afdaling naar Porretta Terma, waar we arriveerden na 55 km. Het was vreselijk warm (35 graden) in het dal en fietsen is in deze temperaturen niet goed mogelijk. We dachten een kuurhotel met zwembad te hebben, maar voor dat laatste moest je je eerst lichamelijk laten onderzoeken en vervolgens veel geld betalen(30 euro de man). We kregen dat pas te horen nadat we een half uur in onze badkleding voor het zwembad hadden gewacht. Viel dus wel behoorlijk tegen. Wat een verschil met het vriendelijke hotel van gisteren. Morgen weer vroeg op om het klimwerk in de ochtend te doen en daarna naar Florence, waar temperaturen van 37 graden worden verwacht. We maken ons wel een beetje zorgen of we Rome gaan redden. Het is nu een race tegen de hitte. Vlak fietsen gaat nog wel, maar een lichte stijging in dergelijke omstandigheden is bijna niet te doen .

SMS update SMS update: 19 augustus 2011 :
Vrijdag 19 augustus. Vanochtend al vroeg om half acht vertrokken na een goed ontbijt . Het was redelijk koel weer en we startten met een klim van totaal 26 km. In het begin was een sportieve oudere hardloper gelijk met ons gestart, we wensten hem een goede start, maar het eerste half uur kregen we hem niet ingehaald. Wat frustrerend. Na de klim een enorme afdaling, waarbij we in het begin expres van de weg zijn gereden door een Italiaans gezin. Auto's en fietsers gaan in dit land niet goed samen. Na de afdaling kozen we een eigen route om zo snel mogelijk in Florence te zijn. Het werd heter en heter. De laatste 20 km gingen zeer moeizaam. In Florence de beroemde Ponte Vecchio genomen. Uit de duizenden toeristen werden wij door de politie gesommeerd geen fietsbewegingen meer te maken. In de stad wilden we ijs nemen bij een ijssalon maar we kozen allemaal voor frisdrank ivm dorst. Daarna op een prachtige camping met uitzicht op de stad. Totaal 95 km gereden, max. temp 36 graden in schaduw. Morgen willen we Siena bereiken.

Ponte Vecchio in Florence

Op de brug Ponte Vecchio

Uitzicht op Florence

SMS update SMS update: 20 augustus 2011 :
Zaterdag 20 augustus. We hadden slecht geslapen, scheve ondergrond en disco tot 4 uur. We stonden om 6.30 op en reden een uur later weg, richting Siena. Eerst nog van een prachtig uitzicht over Florence genoten. We kregen in het begin al steile klimmetjes en om 8.30 liep het zweet van ons lichaam. Dat schoot niet zo op. Daarnaast kreeg Romeo last van zijn rechterkuit. Rond 12 uur was het qua hitte niet meer uit te houden. Bij een Agriculture (B&B) met zwembad gestopt. Heerlijke middag uitgerust. Morgen kijken we verder.

SMS update SMS update: 21 augustus 2011 :
Zondag 21 augustus. Weer vroeg opgestaan bij de B&B. We moesten zelf ons breakfast maken en het pand verlaten en de hekken sluiten omdat deze service pas om 8.30 uur wordt geboden.We reden om 7.30 uur weg en het was al 25 graden. We moesten gelijk behoorlijk klimmen en daarna een prachtig uitzicht op het dal van Florence, waar een lichtgroene dikke smog laag overheen lag. Het was vandaag behoorlijk stijgen en dalen in het prachtige Toscaanse landschap. Wijnranken,olijfbomen, cipressen sieren de heuvels. Omdat we morgen in een woestijnachtig landschap moeten klimmen (Crete) besloten we om in Siena op de camping te overnachten. Met deze temperaturen (40 graden en een weeralarm voor de steden in Italië) na 12 uur te gaan klimmen is onverantwoord. Dus om 10 checkten wij in op de camping terwijl iedereen aan het uitchecken was. Camping had een prachtig zwembad. Romeo zijn been hadden we ingetapet en had gelukkig minder last. We zitten nu om 22.30 voor de tent en het is Siena nu officieel 35 graden. Hoop dat het vannacht voldoende afkoelt. Geen idee hoeveel we morgen gaan rijden. We proberen morgen foto's van Crete te sturen. Bedankt voor de mooie bedragen en reacties die we voor het Liliane Fonds hebben binnen gekregen. Lieve mensen heeel erg bedankt.

Daar gaan we in alle vroegte

SMS update SMS update: 22 augustus 2011 :
Maandag 22 augustus. We waren weer vroeg weg. Vanuit de camping moesten we naar Siena. Dat was erg lastig vanwege de drukke ochtendspits. Ook was de weg om de stad uit te rijden niet goed. We kwamen aan het begin van een snelweg en dat was te gevaarlijk. Via Google maps had Romeo een goed alternatief gevonden. Daarna moesten we klimmen en afdalen door het woestijnachtige gebied van de Crete. Op een gegeven moment een klim van 20%. Nadat we in de ochtend de heuvels gehad hadden kregen we 's middags een minder steil stuk, maar het was te heet om te fietsen. Liters water gingen er doorheen. Onderweg werden we 2 keer ingehaald door een Google streetview auto. Wij zwaaien natuurlijk! In de buurt van Lago di. Chiusi reden we op een fietspad waar met enige regelmaat ratten het fietspad overstaken. Op de camping stonden 2 fietsmeisjes die we gisteren ook in Siena zagen en vanochtend nog sliepen. Achteraf bleek dat ze de trein hadden genomen. Totaal 93 km gefietst en het was extreem heet.

Landschap van de Crete

Schaapsherder

SMS update SMS update: 23 augustus 2011 :
Dinsdag 23 augustus.
Gisteravond stonden onze tenten in enorme schijnwerpers. Je kon in de tent gewoon lezen zonder lamp aan! Gelukkig werden rond half elf de lampen gedoofd. Daarna goed geslapen op de rustige camping. Na de zware dag van gisteren pas om 7.15 opgestaan :) Een uur later reden we weg. De eerste 7 km via een lastig onverhard pad naar Chiuisi Scalo gereden. Daarna 20 km vlak naar Fabro Scalo. Vervolgens een zware klim tot 525 meter hoogte. Het was inmiddels tegen 11 uur en het begon behoorlijk heet te worden. Na de klim een lange afdaling, met tussendoor nog een kuitenbijter, naar Orvieto. De temperatuur was gestegen tot 38 graden. Rond 5 uur was het zelfs 40 graden geworden in de schaduw. Totaal 56 km gereden.

SMS update SMS update: 24 augustus 2011 :
Woensdag 24 augustus. We waren weer vroeg op pad. De andere Rome reizigers waren ook vroeg weg. We komen elkaar met regelmaat tegen. In de ochtend 15 km geklommen van Orvieto richting Viterbo. Richting Viterbo werd de weg steeds drukker. Uiteindelijk 5 km voor Viterbo gestopt hotel met zwembad !
Bijna niemand aanwezig en het meisje bij de receptie verstond geen woord Engels. Maar daar had ze iets op gevonden: Google Translate. Alles wat we tegen elkaar wilden zeggen tikten we in op de computer en werd vertaald door mr. Google. In de middag heerlijk gezwommen in het prachtige zwembad. Nog eten gehaald in Viterbo. Was vreselijk heet en druk daar. In totaal nog ca. 100 km fietsen. We vinden het allemaal loodzwaar om in deze condities te fietsen. Het water in je bidon wordt zo snel heet dat als je het over je lichaam krijgt het gewoon zeer doet. Vandaag opnieuw tegen de 40 graden. Gelukkig dat we de eerste 2 weken genoeg km hebben gemaakt. Toen we vanavond vroegen hoe laat het ontbijt was werd er een vriendje gebeld die als tolk moest fungeren. Nog niet eerder meegemaakt.

SMS update SMS update: 25 augustus 2011 :
Donderdag 25 augustus. Opnieuw vroeg vertrokken. Romeo had een fietstas buiten laten liggen en deze was door een hond opengemaakt en meegesleurd. Eerst moesten we door Viterbo. Was een erg drukke route met daarna een aantal behoorlijk felle klimmen. Het leek wel een trainingsparcours. 6 km na St. Martino moesten we een onverhard bospad in over een lengte van 4 km. Dat was niet te doen. Het leek op een rivierbedding met grote keien. Een deel moesten we lopend doen. De fietsen waren nauwelijks vooruit te duwen. Uiteindelijk ging de weg over in een verhard pad, maar ook dat zal vol gaten en los grind. We werden beloond met een uitzicht over het dal waar Rome ligt. In de middag moesten we in de hitte nog een aardige klim doen voordat we uiteindelijk op de camping aan het Lago di Bracciano kwamen. Net voor de camping nog een fietspad genomen dat gewoon plotseling stopte en we lopend verder moesten. Heerlijk gezwommen in het meer, ideale temperatuur. Morgen rest ons nog 50 km naar Rome. We zijn er bijna! We kunnen het bijna niet  geloven.

SMS update SMS update: 26 augustus 2011 :
M.L.Goosens-Rijneveld
Giro: 5242766

Vrijdag 26 augustus. De laatste fietsdag. We vertrokken iets later dan normaal. Na 5 km kwamen we er achter dat de paspoorten nog bij de receptie lagen. Emiel heeft ze opgehaald en daarna verder naar Rome. Behoorlijk heuvelachtig met felle klimmen (kuitenbijters) en de wegen werden steeds drukker. Na 45 km reden we via Via Beocca en Via Aurelia, die inmiddels veranderd waren van rustige weggetjes tot 4-baans wegen, langs de muren van het Vaticaan het St. Pietersplein op. ( zie foto). Een geweldig moment. We feliciteerden elkaar en waren echt trots op deze prestatie! De volwassenen die we hadden gesproken vonden het ook loodzwaar met deze hittegolf. Onze kinderen hadden het maar mooi geklaard. Na de euforie: de werkelijkheid;camping zoeken.dat werd een lastige route naar de camping waar we zelf even via de snelweg ! moesten(het kon niet anders). Vanavond heerlijk Rome in geweest en naar de Spaanse trappen geweest.

Het Sint Pietersplein: een geweldig moment

SMS update SMS update: 26 augustus 2011 :
Morgen volgt nog een overview en u kunt ons nog sponsoren op rekening 5242766 tnv ML Goosens-Rijneveld.

SMS update SMS update: 28 augustus 2011 :

Een tocht met contrasten

Nu we een dag verder zijn kunnen we niet geloven dat we het gehaald hebben. De eerste 2 weken stonden in het teken van regen en wind. Stonden we bij wijze van een grap onze handen te warmen aan de net gevulde bidons, later waren we zeer verbaasd hoe koud water zo heet kan worden. Hadden we echt
behoefte aan warme koffie , fietsten we aan het eind van schaduwplek naar schaduwplek (lees van boom naar boom) ook de overnachtingen zijn niet met elkaar te vergelijken: drukke natte camping, luxe hotel waar we enige gasten waren. De ene keer aten we huisgemaakte worst ( echt niet lekker) de volgende keer heerlijke pizza. Er waren restaurants waar we echt niet leuk geholpen werden maar bij anderen hadden we het gevoel dat we echt in de watten werden gelegd. En dan de natuur: zoals jullie wel begrepen hebben vonden we de Po-vlakte niet mooi en vies. De geur van de meren, bloemen, de bergen beleef je intens als je buiten fiets. En natuurlijk de kleuren niet te vergeten. En dan als laatste de categorie mensen. Ja ze drukken je soms van de weg af, ze boeren in je gezicht als ze lachend met hun auto langsrijden. Ook waren er mensen die applaudisseerden, een diepe buiging maakten.het leukst vonden wij de de mensen die echte belangstelling toonden .
Ook wij waren uitersten in onze emoties: lachend en zingend en zwaaiend naar mensen tot in diepe stilte en een ieder verzonken in z'n eigen gedachten en diepe concentratie voor de volgende heuvel die genomen moest worden.

De Spaanse trappen

Trevi fonteinen

Het Colosseum

Het Pantheon

SMS update SMS update: 30 augustus 2011 :
Maandag 29 augustus. Vandaag de terugweg met het vliegtuig. Gisteren nog 3 grote tassen , naast de 2 plunjezakken die we al mee hadden genomen, gekocht in Rome om al onze fietstassen in op te bergen. We mogen slechts 5 tassen in het vliegtuig meenemen. Vandaag op de camping alle spullen in deze 5 tassen gestopt en daarnaast had ieder een grote achtertas als handbagage mee. De trappers hebben we ook al op de camping verwijderd, alsmede pompjes, bidons, etc. Om 2 uur hadden we een privé shuttle bus gehuurd. Het was een heel gedoe om die 5 fietsen erin te krijgen. Bij 1 fiets moest het voorwiel eruit. Op de luchthaven alle fietsen voorzien van een plastic fietspyjama en vast getapet, sturen dwars en lucht uit banden. We mochten vroeg inchecken, echter de bagage leek in eerste instantie te zwaar te zijn. In totaal mochten we 100 kg bagage mee en gelukkig bleven we met 99,3 kg daar ruim onder. Om het woord fietspyjama moest de steward erg lachen. De fietsen moesten door speciaal vervoer. Dat was echt een gedoe! De fietsen moesten liggend op een band door een scanpoort, maar dat paste niet. Door ze uiteindelijk schuin omhoog te houden lukte het ons. De douanier was niet echt hulpvaardig . Nu zitten we uitgerust in het vliegtuig.